Förslag till affischer för Okonstlad konst

Förslag 1.

Det första och andra förslaget Àr relativt lika. Den orangea och blÄ fÀrgen lÄnas frÄn fÀrgpaletten frÄn Stockholms universitets grafiska profil, likasÄ typsnitt, elden som grafiskt element och placeringen av logotyperna. Elden har lagts till eftersom SU:s grafiska profil anger att den skall anvÀndas för associationer till "engagemang, debatt, diskussion och opinion". I det första förslaget tittar "original"-konstverket upp över den modifierade fÀrgen.

Förslag 2.

Det andra förslaget tÀcker över Mona Lisas hela ansikte med fÀrgerna frÄn Stockholms universitets grafiska profil.

Förslag 3.

Det tredje förslaget Àr det första dÀr Mona Lisa har modifierats helt och hÄllet och blivit en tuschteckning. Detta belyser relationen mellan Àkthet och imitation kanske pÄ ett tydligare sÀtt Àn de tvÄ första förslagen. FÀrgerna lÄnas Äterigen frÄn SU:s fÀrgpalett.

Förslag 4.

Samma som det tredje förslaget, men fÀrgpaletten för affischen har gjorts likriktad. FÄngar eventuellt ögat bÀttre Àn den tredje förslaget.

Förslag 5.

Detta förslag Àr detsamma som det fjÀrde förslaget ovan, men elden som grafiskt element har tagits bort, för att göra affischen nÄgot renare.

Förslag 6.

I det sjÀtte förslaget har elden ocksÄ tagits bort, Mona Lisa som tuschteckning visas i fullÀngd, och texten ligger pÄ en halvgenomskinlig fÀrgplatta, inte helt i enlighet med SU:s grafiska profil, men inte nÄgot som stör helheten i den grafiska profilen.

Förslag 7.

Uppdragsgivaren efterfrÄgade en mustasch. I det sjunde förslaget har tvÄ "konstverk" kombinerats. Mustaschen i förslaget har hÀmtats frÄn en street art-konstnÀr i New York som under 2009 och 2010 ritade dessa texter över kommersiella affischer över hela tunnelbanesystemet. I det sjunde förslaget har mustaschen kombinerats med eld-elementet frÄn SU:s grafiska profil, vilket kan ge bilden lite för mÄnga fokuspunkter.

Förslag 8.

I det Ättonde förslaget har mustaschen fokuserats tydligare och elden som grafiskt element tagits bor, för att fokusera mer tydligt pÄ de tvÄ konstnÀrliga elementen Mona Lisa och mustaschen.